APT based offline repo (small yad-bash project)

Forum Forums antiX-development Development APT based offline repo (small yad-bash project)

• This topic has 140 replies, 7 voices, and was last updated Nov 6-7:45 pm by Xecure.
Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 141 total)
  • Author
    Member
    marcelocripemarcelocripe

Koo,

I thank you for being able to collaborate with the tests.

This program that Xecure is developing is very important to me, but unfortunately I am not able to follow and test all versions as I would like.

When I have to test the download and the offline installation on the same computer, after completing the download I disconnect the network card, in the Connman UI Setup (Connman Sytem Tray), I click on the network card that has internet access that is in green or “On” to be red or “Off”, so I’m sure that if the installation occurred it was from the local repository.

Thank you

marcelocripe

———

Koo,

Eu agradeço por você estar podendo colaborar com os testes.

Este programa que o Xecure está desenvolvendo é importantíssimo para mim, mas infelizmente eu não estou conseguindo acompanhar e testar todas as versões como eu gostaria.

Quando eu tenho que testar no mesmo computador, o download e a instalação offline, após concluir a download eu desconecto a placa de rede, no Connman UI Setup (Connman Sytem Tray), clico sobre a placa de rede que possui acesso à internet que está em cor verde ou “On” para ficar em cor vermelha ou “Off”, assim eu tenho certeza de que se a instalação ocorrer foi a partir do repositório local.

Obrigado

marcelocripe

Member
    marcelocripemarcelocripe

Hi Xecure,

After several attempts I managed to complete at least one “my-offline-repo-0115.zip” test to download and install Google Chrome:

With the default options checked: 65 download packages, does not start the installation.

With options:
    APT Search Pattern: normal
    General Search Pattern: normal
    Recover Dependencies: All

Unchecked: Use exclusion list and During download, remove older packages.

211 packages

Reading package lists … Done
    Building dependency tree
    Reading status information … Ready
    The following additional packages will be installed:
    fonts-liberation
    Recommended packages:
    libu2f-udev
    The following NEW packages will be installed:
    fonts-liberation google-chrome-stable
    0 updated packages, 2 new packages installed, 0 to be removed and 23 not updated.
    You must download 0 B / 71.1 MB of files.
    After this operation, an additional 239 MB of disk space will be used.
    Do you want to continue? [Y / n]

Get: 1 file: / home / antix1 / Downloads / My_Offline_Repository_v0115 / amd64 ./ fonts-liberation 1: 1.07.4-9 [827 kB]
    Get: 2 file: / home / antix1 / Downloads / My_Offline_Repository_v0115 / amd64 ./ google-chrome-stable 85.0.4183.121-1 [70.2 MB]
    Selecting package previously unselected fonts-liberation.
    (Reading database … 150550 files and directories currently installed.)
    Preparing to unpack … / fonts-liberation_1% 3a1.07.4-9_all.deb …
    Unzipping fonts-liberation (1: 1.07.4-9) …
    Selecting previously unchecked package google-chrome-stable.
    Preparing to unpack … / google-chrome-stable_85.0.4183.121-1_amd64.deb …
    Unzipping google-chrome-stable (85.0.4183.121-1) …
    Configuring fonts-liberation (1: 1.07.4-9) …
    Configuring google-chrome-stable (85.0.4183.121-1) …
    update-alternatives: to use / usr / bin / google-chrome-stable to make / usr / bin / x-www-browser (x-www-browser) available in auto mode
    update-alternatives: using / usr / bin / google-chrome-stable to make / usr / bin / gnome-www-browser (gnome-www-browser) available in auto mode
    update-alternatives: to use / usr / bin / google-chrome-stable to make / usr / bin / google-chrome (google-chrome) available in auto mode
    Processing triggers for mime-support (3.62) …
    Processing triggers for man-db (2.8.5-2) …
    Processing menu triggers (2.1.47 + b1) …
    Processing triggers for fontconfig (2.13.1-2) …
    Processing triggers for desktop-file-utils (0.23-4) …
    Writing Menu: fluxbox
    Writing Menu: icewm
    Writing Menu: jwm

Google Chrome Version 85.0.4183.121 (Official version) 64-bit successfully installed.

I was left with the following doubt:
    Are all the download packages being installed or just the ones needed for the program to work?

Thankful.

marcelocripe

————-

Olá Xecure,

Após várias tentativas eu consegui concluir ao menos um teste “my-offline-repo-0115.zip” para baixar e instalar o Google Chrome:

Com as opções padrões marcadas: 65 pacotes do download, não inicia a instalação.

Com as opções:
    Padrão de Pesquisa APT: normal
    Padrão de Pesquisa Geral: normal
    Recuperar Dependências: All

Desmarquei : Usar lista de exclusão e Durante o download, remover os pacotes mais antigos.

211 pacotes

Lendo listas de pacotes… Pronto
    Construindo árvore de dependências
    Lendo informação de estado… Pronto
    The following additional packages will be installed:
    fonts-liberation
    Pacotes recomendados:
    libu2f-udev
    Os NOVOS pacotes a seguir serão instalados:
    fonts-liberation google-chrome-stable
    0 pacotes atualizados, 2 pacotes novos instalados, 0 a serem removidos e 23 não atualizados.
    É preciso baixar 0 B/71,1 MB de arquivos.
    Depois desta operação, 239 MB adicionais de espaço em disco serão usados.
    Você quer continuar?

Obter:1 file:/home/antix1/Downloads/Meu_Repositrio_Offline_v0115/amd64 ./ fonts-liberation 1:1.07.4-9 [827 kB]
    Obter:2 file:/home/antix1/Downloads/Meu_Repositrio_Offline_v0115/amd64 ./ google-chrome-stable 85.0.4183.121-1 [70,2 MB]
    A seleccionar pacote anteriormente não seleccionado fonts-liberation.
    (Lendo banco de dados … 150550 ficheiros e directórios actualmente instalados.)
    A preparar para desempacotar …/fonts-liberation_1%3a1.07.4-9_all.deb …
    A descompactar fonts-liberation (1:1.07.4-9) …
    A seleccionar pacote anteriormente não seleccionado google-chrome-stable.
    A preparar para desempacotar …/google-chrome-stable_85.0.4183.121-1_amd64.deb …
    A descompactar google-chrome-stable (85.0.4183.121-1) …
    Configurando fonts-liberation (1:1.07.4-9) …
    Configurando google-chrome-stable (85.0.4183.121-1) …
    update-alternatives: a usar /usr/bin/google-chrome-stable para disponibilizar /usr/bin/x-www-browser (x-www-browser) em modo auto
    update-alternatives: a usar /usr/bin/google-chrome-stable para disponibilizar /usr/bin/gnome-www-browser (gnome-www-browser) em modo auto
    update-alternatives: a usar /usr/bin/google-chrome-stable para disponibilizar /usr/bin/google-chrome (google-chrome) em modo auto
    A processar ‘triggers’ para mime-support (3.62) …
    A processar ‘triggers’ para man-db (2.8.5-2) …
    A processar ‘triggers’ para menu (2.1.47+b1) …
    A processar ‘triggers’ para fontconfig (2.13.1-2) …
    A processar ‘triggers’ para desktop-file-utils (0.23-4) …
    Writing Menu: fluxbox
    Writing Menu: icewm
    Writing Menu: jwm

Google Chrome Versão 85.0.4183.121 (Versão oficial) 64 bits instalado com sucesso.

Eu fiquei com a seguinte dúvida:
    Todos os pacotes do download estão sendo instalados ou apenas os necessários para programa funcionar?

Grato.

marcelocripe

Member
    marcelocripemarcelocripe

Hi Xecure,

Another test with “my-offline-repo-0115.zip” to download and install LibreOffice (US) _Latest_full (multilingual) in a new folder and without any “.deb” package:

With options:
    Recover Dependencies: All

Unchecked: Use exclusion list and During download, remove older packages.

Total of 406 packages.

Offline installation worked successfully LibreOffice 7.0.1.2

I just couldn’t download the translation to Pt-BR in a smaller quantity.
    With the same options described above, for Portuguese (BR) _Lo_Latest_full: 412 packages.

I checked: Use exclusion list and During the download, I kept unchecked: remove the oldest packages, for Portuguese (BR) _Lo_Latest_full: 274 packages.

With options:
    Recover Dependencies: compromise
    I checked: Use exclusion list and During download, remove older packages.

I checked: Use exclusion list and During download and remove older packages, for Portuguese (BR) _Lo_Latest_full: 152 packages.

I’ll try other settings to see if the number of packages decreases further.

Thank you.

marcelocripe

———-

Olá Xecure,

Outro teste com “my-offline-repo-0115.zip” para baixar e instalar o LibreOffice(US)_Latest_full (multilingual) em uma pasta nova e sem qualquer pacote “.deb”:

Com as opções:
    Recuperar Dependências: All

Desmarquei : Usar lista de exclusão e Durante o download, remover os pacotes mais antigos.

Total de 406 pacotes.

Instalação offline funcionou com sucesso LibreOffice 7.0.1.2

Só não consegui baixar a tradução para Pt-BR em quantidade menor.
    Com as mesma opções descritas acima, para Portuguese(BR)_Lo_Latest_full: 412 pacotes.

Marquei : Usar lista de exclusão e Durante o download, mantive desmarcado: remover os pacotes mais antigos, para Portuguese(BR)_Lo_Latest_full: 274 pacotes.

Com as opções:
    Recuperar Dependências: compromisse
    Marquei : Usar lista de exclusão e Durante o download, remover os pacotes mais antigos.

Marquei : Usar lista de exclusão e Durante o download e remover os pacotes mais antigos, para Portuguese(BR)_Lo_Latest_full: 152 pacotes.

Vou tentar outras configurações para verificar se diminui ainda mais a quantidade de pacotes.

Obrigado.

marcelocripe

Member
    XecureXecure

New version 0.11.6 – Main change is how exclude packages works. I have followed skidoo’s suggestion and only remove packages listed in the exclude.list file (and not their dependencies). I have removed some packages and added a ton of them related to antiX 19. It reduces dependencies for each package by a lot. If the main package is diltered by the exclude.list file, a error message will pop up informing you that you should change or disable the use of exclude.list

To do:
    – add a easy way to create packagelists for updating offline systems.
    – add packagelists for 19.3 base and full.
    – Add new translations.
    – See if I can improve update tool.

Should work exactly the same for antiX 19.3.

Member
    KooKoo

Just tested 0116 had and error but updates seem to download fine. Just checked that all repo were working again at the end of the download all was still good.

antix1 * 8 files = 144K ~/my-offline-repo-0116 >$./my-offline-repo.sh
    OS architecture: amd64
    Configuration file found. Importing options.

Download Updates Dialog
    Check package list - This Machine
    No updates found
    Check package list - antix19.2.1-base
    Checking for updates
    Total Updates found for antix19.2.1-base: 175
    Checking for extra-updates
    New extra updates: 9
    Downloading Updates for antix19.2.1-base
    Finished downloading
    updating package list
    Saved DOWNLOAD_DIR as /home/koo/my-offline-repo-0116/My Repo 
    Install from Repo Dialog

and 1
    /etc/apt/sources.list.d/local.list created
    updating package list
    Cleanup and exiting
    antix1 * 8 files = 144K ~/my-offline-repo-0116 >$sudo apt update
    Hit:1 http://deb.debian.org/debian buster-backports InRelease
    Hit:2 http://ftp.au.debian.org/debian buster-updates InRelease
    Hit:3 https://mirrors.evowise.com/mxlinux-packages/antix/buster buster InRelease
    Hit:4 http://ftp.au.debian.org/debian buster InRelease                              
    Hit:5 http://security.debian.org buster/updates InRelease                           
    Reading package lists... Done                                 
    Building dependency tree       
    Reading state information... Done
    All packages are up to date.

0_errors.log
    Mon 19 Oct 07:01:49 AEST 2020 – Errors for Updating antix19.2.1-base:amd64
    Error: Update for iso-template-antix:all did not download properly (or was skipped).

T430 i7-3632QM 16gb , antiX-19.2.1-runit_x64-base Hannie Schaft 29 March 2020 , 5.8.16-antix.1-amd64-smp
    Testing 21a on T430.

Member
    XecureXecure

Thanks for testing, Koo. I will have to take a look at it again on the weekend and find the reason of the error.

Thanks for your feedback.

Member
    marcelocripemarcelocripe

Hello Xecure, how are you?

Anyway, today I managed to send the results of some tests that I’ve been doing.

Before that I will comment on some tests that I did with gdebi and the results of the remaining tests from the topic https://www.antixforum.com/forums/topic/suggestions-about-antix-linux-to-developers-and-maintainers/page/2/ .

Installing programs / packages without internet access with gdebi, my conclusions were that it works only if the program has few dependencies. The packages were downloaded with the installation of the program with Synaptic or with the Package Installer, it was possible to perform the installation: firefox-esr_68.9.0esr_deb8u2_amd64.deb “.

Open Gdeb:
    select “firefox-esr_68.9.0esr_deb8u2_amd64.deb”, Open, displayed the message: “All dependencies are satisfied”, click Install Package, Installation complete, Close,
    repeat the process with the package “firefox-esr-l10n-en-br_68.9.0esr-1 ~ deb8u2_all.deb”, Open, displayed the message: “All dependencies are satisfied”, click Install Package, Installation complete, Close ,

Installation process completed successfully, details displayed by the Gdeb Terminal:

(Reading database … 150815 files and directories currently installed.)
    Preparing to unpack … / firefox-esr_68.9.0esr-1_deb8u2_amd64.deb …
    Leaving ‘diversion from / usr / bin / firefox to /usr/bin/firefox.real by firefox-esr’
    Unzipping firefox-esr (68.9.0esr-1 ~ deb8u2) on (68.6.0esr-1 ~ deb10u1) …
    Configuring firefox-esr (68.9.0esr-1 ~ deb8u2) …
    Processing triggers for desktop-file-utils (0.23-4) …
    Processing triggers for mime-support (3.62) …
    Processing triggers for man-db (2.8.5-2) …
    Processing triggers for hicolor-icon-theme (0.17-2) …
    Selecting previously unselected package firefox-esr-l10n-en-pt.
    (Reading database … 150815 files and directories currently installed.)
    Preparing to unpack … / firefox-esr-l10n-en-en_68.9.0esr-1_deb8u2_all.deb …
    Unzipping firefox-esr-l10n-en (68.9.0esr-1 ~ deb8u2) …
    Configuring firefox-esr-l10n-en-en (68.9.0esr-1 ~ deb8u2) …

Other examples of installation without internet access that worked successfully were: Google Chrome Stable 84.0.4147.135-1, trash-cli_0.17.1.14-2_all.deb, mednafen_1.21.1, Onboard and Xvkbd.

Examples of installation without internet access that did not work with Gdeb: Chromium 83.0.4103.116-1, Gdeb required dependencies that were not downloaded when installing programs with Synaptic or the Package Installer on an antiX 19.2 full 64 bit without update. With the command you taught me, $ sudo dpkg -i * {Enter}, install whatever is in the folder without asking, Chromium 83.0.4103.116-1 with the same dependencies that Gdeb cannot install, dpkg can install and make the program work.

Attempt that failed to install without internet access of the translation of LibreOffice 6.4.1.2 with Gdeb, with the packages that were downloaded with the installation of the program with Synaptic or with the Package Installer. I was installing each dependency that Gdeb didn’t complain about the need for another dependency, until I reached the main dependencies, at a certain point in the process of installing the “libreoffice-common_1% 3a6.4.5-1 ~ bpo10 + 1_all.deb” package, displayed the message: “All dependencies are satisfied”, click on Install the Package, Error during the installation of the package, requested that the command be applied in the terminal, $ sudo apt-get install -f, I searched the internet and I couldn’t find what this command was for, I applied it and the result was that Gdeb’s orientation led to error, after the command in the terminal uninstalled part of LibreOffice, Writer and Calc, leaving Impress, Draw and Math.

Still on some of the links that you had made available on the other topic, through those tips, I found how to install without internet access using Synaptic. With Synaptic it was possible to create a script (.sh) to download the packages of each program, I preferred to run the script via Terminal, because it is possible to see the process of downloading each package, being all packages in the same folder it was possible to make some program installations without internet access. In some programs, when installing the program without internet access, Synaptic itself complains about the absence of some dependencies. I couldn’t understand, Synaptic couldn’t predict if all dependencies are met before creating the complete script, I think that’s what happened.

Tests with “my-offline-repo-0116.zip”, aim to update the antiX 19.2 operating system full 64 bits, option “Download Updates”:

Computer 1: has antiX 19.2 full 64 bits that received some system updates before and after using “my-offline-repo-0116.zip”, has access to the internet.

Computer 2: has antiX 19.2 full 64 bits that has not received system updates, does not have access to the internet and has “suffered” from the tests in the examples I described above and from other installation tests without internet access that I did not describe above.

With Computer 1, I ran “my-offline-repo-0116.zip”, configured as follows: Folder: Meu_Repositorio_Offline_v0116, Package List: antix19.2-full, clicked “Update the package list”, they were downloaded 245 packages, in addition to creating Packages and 0_erros.log. I disconnected from the internet by disabling the network card, I went back to the main menu, I clicked “Install from local repository”, I selected the folder “Meu_Repositorio_Offline_v0116”, I clicked “Add Repo”, then “Update”, Computer 1 was updated with success without internet access, new programs are already appearing, such as the “antiX Wifi Switch” that you developed.

With Computer 2, I copied the folder “Meu_Repositorio_Offline_v0116”, listing the 245 packages, in addition to creating Packages and 0_erros.log, executed “my-offline-repo-0116.zip”, clicked “Install from local repository”, selected the folder “Meu_Repositorio_Offline_v0116”, I clicked “Add Repo”, then “Update”, Computer 2 was successfully updated without internet access, new programs appear, such as the “antiX Wifi Switch” that you developed.

Certainly “my-offline-repo-xxxx.zip” is or will be the best program to install programs without internet access.

Excuse me for taking so long to post test results again.

Thanks

mareclocripe

———-

Olá Xecure, tudo bem com você?

Enfim, hoje consegui enviar os resultados de alguns testes que eu venho fazendo.

Antes irei comentar alguns testes que eu fiz com o Gdeb e os resultados dos testes remanescentes do tópico https://www.antixforum.com/forums/topic/suggestions-about-antix-linux-to-developers-and-maintainers/page/2/.

Instalação de programas/pacotes sem acesso a internet com o Gdeb, as minhas conclusões foram que ele funciona apenas se o programa possuir poucas dependências. Os pacotes foram baixados com a instalação do programa com o Synaptic ou com o Package Installer, foi possível realizar a instalação: firefox-esr_68.9.0esr_deb8u2_amd64.deb”.

Abrir o Gdeb:
    selecionar “firefox-esr_68.9.0esr_deb8u2_amd64.deb”, Abrir, exibiu a mensagem: “Todas as dependências estão satisfeitas”, clicar em Instalar Pacote, Instalação concluída, Fechar,
    repetir o processo com o pacote “firefox-esr-l10n-pt-br_68.9.0esr-1~deb8u2_all.deb”, Abrir, exibiu a mensagem: “Todas as dependências estão satisfeitas”, clicar em Instalar Pacote, Instalação concluída, Fechar,

Processo de instalação concluído com sucesso, detalhes do exibidos pelo Terminal do Gdeb:

(Lendo banco de dados … 150815 ficheiros e directórios actualmente instalados.)
    A preparar para desempacotar …/firefox-esr_68.9.0esr-1_deb8u2_amd64.deb …
    A deixar ‘desvio de /usr/bin/firefox para /usr/bin/firefox.real por firefox-esr’
    A descompactar firefox-esr (68.9.0esr-1~deb8u2) sobre (68.6.0esr-1~deb10u1) …
    Configurando firefox-esr (68.9.0esr-1~deb8u2) …
    A processar ‘triggers’ para desktop-file-utils (0.23-4) …
    A processar ‘triggers’ para mime-support (3.62) …
    A processar ‘triggers’ para man-db (2.8.5-2) …
    A processar ‘triggers’ para hicolor-icon-theme (0.17-2) …
    A seleccionar pacote anteriormente não seleccionado firefox-esr-l10n-pt-pt.
    (Lendo banco de dados … 150815 ficheiros e directórios actualmente instalados.)
    A preparar para desempacotar …/firefox-esr-l10n-pt-pt_68.9.0esr-1_deb8u2_all.deb …
    A descompactar firefox-esr-l10n-pt-pt (68.9.0esr-1~deb8u2) …
    Configurando firefox-esr-l10n-pt-pt (68.9.0esr-1~deb8u2) …

Outros exemplos de instalação sem acesso a internet que funcionaram com sucesso foram: Google Chrome Stable 84.0.4147.135-1, trash-cli_0.17.1.14-2_all.deb, mednafen_1.21.1, Onboard e Xvkbd.

Exemplos de instalação sem acesso a internet que não funcionaram com o Gdeb: Chromium 83.0.4103.116-1, o Gdeb exigia dependências que não foram baixadas com a instalação dos programas com o Synaptic ou com o Package Installer em um antiX 19.2 full 64 bits sem atualizar. Com o comando que você me ensinou, $ sudo dpkg -i * {Enter}, instala o que estiver na pasta sem perguntar, o Chromium 83.0.4103.116-1 com as mesmas dependências que o Gdeb não consegue instalar, o dpkg consegue instalar e fazer funcionar o programa.

Tentativa que não funcionou de instalação sem acesso a internet da tradução do LibreOffice 6.4.1.2 com o Gdeb, com os pacotes que foram baixados com a instalação do programa com o Synaptic ou com o Package Installer. Eu fui instalando cada dependência que o Gdeb não reclamasse a necessidade de outra dependência, até chegar nas dependências principais, em um determinado momento no processo de instalação do pacote “libreoffice-common_1%3a6.4.5-1~bpo10+1_all.deb”, exibiu a mensagem: “Todas as dependências estão satisfeitas”, clicar em Instalar o Pacote, Erro durante a instalação do pacote, solicitou que fosse aplicado o comando no terminal, $ sudo apt-get install -f, eu pesquisei na internet e não consegui encontrar para que servia este comando, eu apliquei e o resultado foi que a orientação do Gdeb induziu ao erro, depois do comando no terminal desinstalou parte do LibreOffice, o Writer e o Calc, permanecendo o Impress, Draw e o Math.

Ainda sobre alguns dos links que você havia disponibilizado no outro tópico, por meio daquelas dicas, eu encontrei como fazer instalação sem acesso a internet utilizando o Synaptic. Com o Synaptic foi possível criar script (.sh) para baixar os pacotes de cada programa, eu preferi executar o script via Terminal, pois assim é possível ver o processo de baixar cada pacote, estando todos os pacotes na mesma pasta foi possível fazer algumas instalações de programas sem acesso a internet. Em alguns programas, no momento da instalação do programa sem acesso a internet o próprio Synaptic reclama da ausência de algumas dependências. Eu não consegui entender, o Synaptic não conseguiu prever se todas as dependências são atendidas antes de criar o script completo, eu acho que foi isso que aconteceu.  

Testes com o “my-offline-repo-0116.zip”, objetivo atualizar o sistema operacional antiX 19.2 full 64 bits, opção “Baixar Atualizações”:

Computador 1: possui o antiX 19.2 full 64 bits que recebeu algumas atualizações do sistema antes e depois de usar o “my-offline-repo-0116.zip”, possui acesso a internet.

Computador 2: possui o antiX 19.2 full 64 bits que não recebeu atualizações do sistema, não possui acesso a internet e “sofreu” com os testes dos exemplos que descrevi acima e de outros testes de instalação sem acesso a internet que não descrevi acima.

Com o Computador 1, executei o “my-offline-repo-0116.zip”, configurei da seguinte forma: Pasta: Meu_Repositorio_Offline_v0116, Lista de Pacotes: antix19.2-full, cliquei em “Atualize a lista de pacotes”, foram baixados 245 pacotes, além de criar Packages e 0_erros.log. Desconectei da internet desabilitando a placa de rede, voltei para o menu principal, cliquei em “Instalar do repositório local”, selecionei a pasta “Meu_Repositorio_Offline_v0116”, cliquei em “Adicionar Repo”, depois em “Atualize”, o Computador 1 foi atualizado com sucesso sem acesso a internet, já aparecem os novos programas, como por exemplo o “antiX Wifi Switch” que você desenvolveu.

Com o Computador 2, copiei a pasta “Meu_Repositorio_Offline_v0116”, cotendo os 245 pacotes, além de criar Packages e 0_erros.log, executei o “my-offline-repo-0116.zip”, cliquei em “Instalar do repositório local”, selecionei a pasta “Meu_Repositorio_Offline_v0116” , cliquei em “Adicionar Repo”, depois em “Atualize”, o Computador 2 foi atualizado com sucesso sem acesso a internet, já aparecem os novos programas, como por exemplo o “antiX Wifi Switch” que você desenvolveu.

Com toda a certeza o “my-offline-repo-xxxx.zip” é ou será o melhor programa para fazer instalações de programas sem acesso a internet.

Desculpe-me por demorar tanto para voltar a postar os resultados dos testes.

Obrigado

mareclocripe

• This reply was modified 3 months, 3 weeks ago by Brian Masinick. Reason: Fixed link and gdebi
    Member
    KooKoo

@Xecure @marcelocripe

The offline updater is coming along nicely indeed.
    Just wondering if it could be taken a step further, to also install programs that one installs after installing the main system. As in the below. ?

`sudo apt-get install caca-utils poppler-utils highlight atool w3m w3m-img mediainfo git nitrogen rofi dunst cups curl wget hddtemp at-spi2-core imagemagick yad xdotool fbset gconf2 catfish meld xdo zenity golang-github-mvdan-xurls-dev odt2txt calibre unrar ffmpegthumbnailer
    python-pip python-pip-whl python-setuptools python-wheel python3-pip python3-setuptools python3-wheel python-wheel-common zathura zathura-pdf-poppler acpi policykit-1-gnome compton geany-plugin-addons geany-plugins geany-plugins-common mpd mpc ncmpcpp mpdtools`

Their are more.

T430 i7-3632QM 16gb , antiX-19.2.1-runit_x64-base Hannie Schaft 29 March 2020 , 5.8.16-antix.1-amd64-smp
    Testing 21a on T430.

Member
    XecureXecure

Before that I will comment on some tests that I did with Gdeb

Gdebi, in my opinion, is inferior to using apt install. It will not add the menu entry of the application you install with it.

With the command you taught me, $ sudo dpkg -i * {Enter}

I no longer recommend this because it will install every package individually, so when you want to update or remove a program, those packages installed with dpkg -i will remain in the system, being unused and taking up space.

$ sudo apt-get install -f

This command is equivaent to
    sudo apt-get install --fix-broken
    Which tries to fix broken and missing dependencies. It will ry to install them if available or remove the conflicting packages.

I recommend you install using my-offline-repo instead of using gdebi or dkpg -i command. You can install individual packages and it will automatically search and add the needed dependencies from the local repo, and spit out errors in terminal in case there is a problem (missing dependencies) for a package, so you can download that dependency later or disable the “exclude list” if that dependency was blocked by it.

About updating, I should also add the packagelist for 32 bits and antiX 19.3. I forgot about this.

Just wondering if it could be taken a step further, to also install programs that one installs after installing the main system.

Do you mean to give a list of packages and get the program to search for dependencies and download them all for latter installation? I think it is doable. I will need to create a separate button inside Download packages to select “download from list”, and let you select a file with packagenames to download and create a .repo file for easy install later.

I will have a look at this tonight.

• This reply was modified 3 months, 3 weeks ago by Brian Masinick.
    • This reply was modified 3 months, 3 weeks ago by Brian Masinick.
    Moderator
    Brian MasinickBrian Masinick

I have never noticed any practical difference between using one particular packaging method over another. Unless I am badly mistaken, all of the techniques either call dpkg or the equivalent system libraries used by dpkg. In fact, as far as I know, dpkg is used by apt, apt-get, dselect, gdebi, and synaptic.

If anyone knows otherwise, please cite a specific reference, I will read it in detail and acknowledge (or refute) the source. Until then, I claim that the same code used by the dpkg program are the same libraries used by the other tools; only the user interfaces and the specific commands differ; the functions *ought to be* identical. I’ll also investigate myself.

Brian Masinick

Moderator

https://wiki.debian.org/dpkg
    https://wiki.debian.org/Synaptic
    https://en.wikipedia.org/wiki/APT_(software)

Assuming these documents are understandable, it stands to reason that the common apt framework is provided through dpkg.

The Wiki article has a lot of additional references for those who want more background.

Brian Masinick

Member
    XecureXecure

APT install -> manages dependencies
    dpkg -i installs a package ignoring required dependencies (and also ignoring any possible errors).
    APT uses dpkg for installation, but in a smarter way than dpkg alone.

dpkg -i will install a package even if there are no available dependencies available. This will then lead to trouble and lots of “broken package/dependencies errors”. True, for most cases apt install -f will fix them, but on an OFFLINE system, that is not a good solution, as they cannot download the needed dependencies.

If you do as marcelocripe suggests and install all packages from inside a folder using dpkg -i * , to remove them you will have to remove them manually (one at a time).
    If you install a program using apt install, it will manage the dependencies, download them and install them. If the dependencies are wrong or cannot be found, it will inform you without installing the package. dpkg will not inform you of anything and install without caring about possible future problems. If you uninstall a package installed with apt install, all related and now unneeded dependencies will also be removed. If you uninstall it after installing it with dpkg -i, the dependencies (installed with dpkg -i *) will still be there, as they were installed manually one at a time.

Please read the context. In this context, APT is superior to gdebi and dpkg -i *. APT will manage dependencies and the HOOK set up in antiX for updating the applications menu is ONLY for apt install command. Gdebi also manages dependencies, but doesn’t use the APT hook set up in antix for updating the menus.

Read a few of the threads from a few months ago, where a user was very unhappy because the programs installed with gdebi were not appearing in the menus (and that person relied a lot on the menus). The “Refresh menus” button didn’t work unless you call it with sudo command (Dave, I think, suggested to add the desktop-menu script to launch without sudo privileges, but nothing else was decided). If they had installed those .deb programs with apt, this would never had happened and that thread would not exist.

In general, if you know what you are doing, any of the tools are good. But if you don’t, as many of the new users who come to use antiX and come from Windows XP or 7, the superior solution is to use APT so they latter don’t break their installation.

Moderator

Xecure: “In general, if you know what you are doing, any of the tools are good. But if you don’t, as many of the new users who come to use antiX and come from Windows XP or 7, the superior solution is to use APT so they later don’t break their installation.”

I agree with this statement. Most of the time I use apt (or apt-get) directly. Since I make plenty of typing mistakes and I often type slowly, I generally create short alias commands and place them in my startup (either in .bashrc or .bash_aliases) so I can use my own personal abbreviations. This is my personal preference.

Brian Masinick

Member
    skidooskidoo

> all of the techniques either call dpkg or the equivalent system libraries used by dpkg.

Brian, did you follow the recent topic “installing Zoom” in which gdebi was mentioned?
    Someone dissed gdebi b/c .desktop launchers for apps installed via gdebi are not auto-added to menu… and I instructed addition of a custom “dpkg post-install hook”

The menu auto-updater antiX utility (provided by desktop-session-antix pkg),
    it utilizes an apt post-install hook
    /etc/apt/apt.conf.d/99-update-menus
    .
    gdebi calls dpkg directly, bypassing apt.

https://www.antixforum.com/forums/topic/installing-zoom-on-antix/page/2/#post-43382

gdebi doesn’t auto-refresh the menu after the install

sudo touch /etc/dpkg/dpkg.cfg.d/antixmenuhook
    ( the actual filename is immaterial; all files in this dir are sourced during each dpkg operation. )

then
    sudo {editor your choice} /etc/dpkg/dpkg.cfg.d/antixmenuhook

paste the following content into the file and Save.
    (in case the forum mangles or wraps this, I’ll mention that it’s only 2 lines)

### freshen antixmenu when pkgs are installed//reinstalled//removed//purged via dpkg -i or via gdebi
    post-invoke=if { test "$DPKG_HOOK_ACTION" = install || test "$DPKG_HOOK_ACTION" = remove || test "$DPKG_HOOK_ACTION" = purge; }; then desktop-menu --write-out-global; fi

Member
    skidooskidoo

Xecure, as a followup, I have added an inline note at How_to_install wiki page, where gdebi is mentioned.

note: Installing via APT is superior to gdebi ( and superior to installing via dpkg -i * ), because APT will manage dependencies and will automatically update the applications menu each time a package is installed, or removed.

Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 141 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.