Reporting crashes before and after updates on antiX 19.2 x64 full

Forum Forums News Announcements Reporting crashes before and after updates on antiX 19.2 x64 full

• This topic has 13 replies, 5 voices, and was last updated Jun 20-2:30 pm by AR.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Member

Title: Reporting crashes before and after updates (ISO installed on antiX-19.2_x64-full.iso computer)

Hello dear colleagues.

I report failures before and after the updates, ISO installed on the antiX-19.2_x64-full.iso computer.

Before the update made on 06/16-2020, the only crash that occurred was using the SpaceFM file manager, when I tried to click with the left mouse button and keeping it pressed to drag it to another directory of another window of my own the SpaceFM file manager, froze the screen and there were no mouse or keyboard responses, making it necessary to turn off the computer with the power button.

After the update made on 06/16-2020, the login screen menu changed its shape and appearance, as well as the background image changed to gray with the appearance of being a photo of some monument. Today when antiX 19.2 was started, all the desktop shortcuts were gone, and the default desktop or window manager (IceWM) was gone. In the Desktop / Switch between Desktop menu, IceWM is no longer available. The hidden folder located in /home/usuario/.icewm, remains with all the configuration files of the menus unchanged until my last modification on June 13, 2020.

I report these flaws in order to collaborate with the development, improvement and growth of this important antiX 19.2 operating system.

I am grateful if anyone can help me restore IceWM and the existing settings before updating antiX.

I would like to take advantage of this post to express my sincere thanks to the creators and all the developers and maintainers of antiX.

I hope that this distribution will not be abandoned or discontinued, I wish long life, or rather, eternal life to antiX!

Like so many other Linux distributions that have left several users orphaned, and I believe, desperate without their favorite or main Linux Operating System.

If the developers are no longer able to continue working on antiX Linux, at any time, I ask the administrators of this forum / site to intercede for us, requesting all access to the site, repositories and other platforms so that the community can join even more to maintain live antiX.

I thank everyone.

marcelocripe

Original text in Brazilian Portuguese, translated into English by the Google translator.

—————–

Título: Reportando falhas antes e após as atualização (ISO instalada no computador antiX-19.2_x64-full.iso)

Olá caro colegas.

Reporto falhas antes e após as atualização, ISO instalada no computador antiX-19.2_x64-full.iso.

Antes da atualização feita no dia 16-06-2020, o único travamento que ocorria era utilizando o gerenciador de arquivos do SpaceFM, quando eu tentava clicar com o botão esquerdo do mouse e mantendo o pressionado para arrastar para outro diretório de outra janela do próprio o gerenciador de arquivos do SpaceFM, congelava a tela e não havia repostas do mouse ou do teclado, sendo necessário desligar o computador com o botão liga/desliga.

Após da atualização feita no dia 16-06-2020, o menu da tela de login mudou de forma e aparência, bem como a imagem de fundo passou a ter cor cinza com uma aparência de ser foto de algum monumento. Hoje quando o antiX 19.2 foi iniciado, todos os atalhos da área de trabalho haviam sumido, sumindo também a área de trabalho ou gerenciador de janelas padrão (IceWM). No menu Área de trabalho/Alternar entre Ambiente de trabalho o IceWM não está mais disponível. A pasta oculta localizada em /home/usuario/.icewm, permanece com todos os arquivos de configuração dos menus inalterados até a minha última modificação no dia no dia 13-06-2020.

Reporto estas falhas com o objetivo de colaborar com o desenvolvimento, a melhoria e o crescimento deste importante sistema operacional antiX 19.2.

Eu agradeço se alguém puder me ajudar a restaurar o IceWM e as configurações existentes antes da atualização do antiX.

Eu gostaria de aproveitar esta postagem registrar os meus sinceros agradecimentos aos criadores e a todos os desenvolvedores e mantenedores do antiX.

Eu espero que esta distribuição não seja abandonada ou descontinuada, desejo vida longa, ou melhor, vida eterna ao antiX!

A exemplo de tantas outras distribuições Linux que deixaram diversos usuários órfãos, e acredito eu, desesperados sem o seu Sistema Operacional Linux preferido ou principal.

Caso os desenvolvedores não possam mais continuar o trabalho no antiX Linux, a qualquer tempo, peço aos administradores deste fórum/site, interceder por nós, solicitando todos os acessos ao site, repositórios e demais plataformas para que a comunidade se una ainda mais para manter o antiX vivo.

Agradeço a todos.

marcelocripe

Texto original no idioma português do Brasil, traduzido para inglês pelo tradutor do Google.

Member
    XecureXecure

Hello, marcelocripe

Before the update made on 06/16-2020, the only crash that occurred was using the SpaceFM file manager, when I tried to click with the left mouse button and keeping it pressed to drag it to another directory of another window of my own the SpaceFM file manager, froze the screen and there were no mouse or keyboard responses, making it necessary to turn off the computer with the power button.

This may take a long time to figure out, as we would need to check different logs. We can try figuring this out later. Let us go to your most recent problems.

After the update made on 06/16-2020, the login screen menu changed its shape and appearance, as well as the background image changed to gray with the appearance of being a photo of some monument. Today when antiX 19.2 was started, all the desktop shortcuts were gone, and the default desktop or window manager (IceWM) was gone. In the Desktop / Switch between Desktop menu, IceWM is no longer available. The hidden folder located in /home/usuario/.icewm, remains with all the configuration files of the menus unchanged until my last modification on June 13, 2020.

You can see the recent packages updated in the file /var/log/apt/history.log, at the end of the file. If you haven’t installed/uninstalled anything after the update, you could also see it in terminal
    cat /var/log/apt/history.log | tail
    You could see what packages have been updated recently. In my case, for a recently created VB with antiX 19.2.1-base x64 bit, the most suspicious package that got updated recently is desktop-session-antix. The others don’t seem to be related to your problems.

First, let us re-list all desktop options by reinstalling desktop-session-antix
    sudo apt-get install --reinstall desktop-session-antix
    Now, from the menu, you can restart your preferred desktop session navigating Menu > Desktops > Other Desktops > (preferred desktop)
    antiX default desktop is Rox-IceWM, but maybe you were using Space-IceWM
    Once you are back to a working icewm session, you can see if everything is working.
    If you still cannot see any desktop icons, please change the wallpaper using wallpaper-antix (Control Centre > Choose Wallpaper). This should also fix icons/background not displaying.
    Extra: Could you check if your login screen has also changed? (Log out, log in with your user and password). We could fix that latter if needed.

Whenever you have time, report back if this restored your icewm session.

Member

Hello Xecure, how are you?

Thanks again for answering …

Attached is the history 18-06-2020.log, before the commands that I will apply and the result of the command that you were kind enough to teach me (Thanks!):

Usuario @ antix: ~
    $ cat /var/log/apt/history.log | tail
    Commandline: synaptic
    Requested-By: Usuario (1000)
    Purge: gmountiso: amd64 (0.4-0ubuntu2)
    End-Date: 2020-06-14 21:21:33

Start-Date: 2020-06-14 21:31:30
    Commandline: apt-get -V dist-upgrade
    Upgrade: wallpaper-antix: amd64 (0.5.3, 0.5.3 + 1)
    End-Date: 2020-06-14 21: 31: 33

Then I will post the result of the commands you taught me.

marcelocripe

————

Olá Xecure, tudo bem?

Mais uma vez agradeço por responder …

Segue anexo o history 18-06-2020.log, antes dos comandos que irei aplicar e o resultado do comando que você fez a gentileza de me ensinar (Obrigado!):

Usuario@antix:~
    $ cat /var/log/apt/history.log | tail
    Commandline: synaptic
    Purge: gmountiso:amd64 (0.4-0ubuntu2)
    End-Date: 2020-06-14  21:21:33

Start-Date: 2020-06-14  21:31:30
    Commandline: apt-get -V dist-upgrade
    Upgrade: wallpaper-antix:amd64 (0.5.3, 0.5.3+1)
    End-Date: 2020-06-14  21:31:33

Em seguida postarei o resultado dos comandos que você me ensinou.

marcelocripe

Member

O comando funcionou corretamente:
    The command worked correctly:

sudo apt-get install --reinstall desktop-session-antix

Member

Xecure,

Thank you.

Extra: Could you check if your login screen has also changed? (Log out, log in with your user and password). We could fix that latter if needed.

We just lacked the login that is no longer the same, the current one (with the image of a building), I don’t know how it started to be displayed after the update, the less the better on a computer with little memory, but without losing the functionality that antiX offers.

Please, could you ask me another question, which desktop or window manager consumes less processing and RAM resources in antiX?

Conky was the first one I uninstalled, it has already saved a few megs of RAM, after all it already has the other system monitor on the taskbar next to the clock.
    Thank you.

marcelocripe

Original text in Brazilian Portuguese, translated into English by the Google translator.

————

Xecure,

Obrigado.

Só ficou faltando o login que não é mais o mesmo, o atual (com a imagem de uma construção), eu não sei como passou a ser exibido após a atualização, quanto menos melhor em computador com pouca memória, mas sem perder a funcionalidade que o antiX oferece.

Por favor, poderia me tirar uma outra dúvida, qual área de trabalho ou gerenciador de janelas que consome menos recursos de processamento e de memória RAM no antiX?

O Conky foi o primeiro que eu desinstalei, já economizou alguns megas de memória RAM, afinal já tem o outro monitor de sistema na barra de tarefas ao lado do relógio.
    Obrigado.

marcelocripe

Texto original no idioma português do Brasil, traduzido para inglês pelo tradutor do Google.

Member

Xecure,

I forgot to ask in the previous post …

Whether it is possible to uninstall desktops that I do not need to use, due to the computer’s hardware limitations.

The goal would be to leave only a desktop or window manager that consumes less RAM and does not lose antiX functionality.

Thanks for all the help.

marcelocripe

Original text in Brazilian Portuguese, translated into English by the Google translator. Xecure,

I forgot to ask …

Whether it is possible to uninstall desktops that I do not need to use, due to the computer’s hardware limitations.

The goal would be to leave only a desktop or window manager that consumes less RAM and does not lose antiX functionality.

Thanks for all the help.

marcelocripe

———–

Xecure,

Eu me esqueci de perguntar na postagem anterior …

Se é possível desinstalar as áreas de trabalho das quais eu não tenho necessidade de uso, devido as limitações de hardware do computador.

O objetivo seria deixar apenas uma área de trabalho ou gerenciador de janelas que consumisse menos memória RAM e que não perdesse as funcionalidades do antiX.

Obrigado por toda ajuda.

marcelocripe

Texto original no idioma português do Brasil, traduzido para inglês pelo tradutor do Google. Xecure,

Eu me esqueci de perguntar …

Se é possível desinstalar as áreas de trabalho das quais eu não tenho necessidade de uso, devido as limitações de hardware do computador.

O objetivo seria deixar apenas uma área de trabalho ou gerenciador de janelas que consumisse menos memória RAM e que não perdesse as funcionalidades do antiX.

Obrigado por toda ajuda.

marcelocripe

Member

Yes, you can remove unused desktops, but the disk space you would save would be very minimal. Unused desktops do not consume any resources, other than a little bit of disk space (a few dozens Mb).
    If you want to use as little RAM possible, try choosing the minimal desktops from the Menu – Desktops -… ( Menu – Area de Trabalho – Alternar entre Ambientes de Trabalho, in portuguese)

General usefull information about antiX’s Desktops:

antiX full version comes with 3 desktops ( IceWM, the default one, Fluxbox and JWM)– they basically use the same amount of resources.
    Each of these 3 desktops comes with 4 “modes”, in order of RAM consumption (from the one that uses more RAM to the least RAM:)
    – Space…(that uses SpaceFM file Manager to manage the icons you see in the desktop)
    – ROX… (that uses Rox file Manager to manage the icons you see in the desktop)
    – the versions without any prefix: Fluxbox/JWM/IceWM (that offers no desktop icons, other than that you lose nothing and gain a dozen or so Meg of RAM)
    – the MINIMAL … (that not only do not have desktop icons, but also does not start some apps, saving even more RAM)

TIP 1: if you don’t set a wallpaper, you can save about 2 Meg or RAM, but you end up with a very sad looking computer
    🙂
    TIP 2: if you are running Conky – the resource monitor that comes up on the upper right corner of the desktop, by default, and you don’t need it, you can turn it off in the Menu > Desktop > Conky on/off (Menu > Ambientes de Trabalho > Conky lig./deslig. in portuguese- sim, sou português :-))
    TIP 3: you can do most of the stuff you can do in modern computers in antiX running on a 10 years old computer: using “light aplications”- you can use Claws Mail to access your e-mail; Smtube to view youtube videos in a insanely fast way; mpv and celuloid to play video files (it can be a paint to correctly configure them to use the lest resources possible, but you can watch full HD videos even in a single core computer); Dillo web browser can be used to access simple web sites, or you can install, from the Package Manager light browsers, like Palemoon, etc…

You can basically do almost anything someone with a modern computer can, as long as you have about 1 gig of RAM at least a 1.6 single core CPU – my 10 years old netbook has these specks and I use Firefox ESR to navigate the web (no more than 2 or 3 open tabs), Libreoffice, etc, I even wrote a script to use cloud drives (Google Drive, Microsoft OneDrive, etc, even on low specs computers, that I’m testing right now).

EDIT:
    About your SpaceFM lock ups – I use SpaceFM daily for almost 2 years now, and never experienced that…- It froze about 2 or 3 times, and only when I was doing some experiments… If you use thumbnails, disable those, that can slow SpaceFM to a crawl on a slow computer… Also dragging files sometimes is a bit messed up- I usually just select the files I want to copy/cut and use the keyboard ( ctrl + c or ctrl + X) to copy them, go to the folder where I want to paste them and do a Ctrl+ v)

Try everything Xecure said, and report back (Please note: unless you know exactly what you are doing, DO NOT uninstall applications that come with antiX- it can cause problems!)

P.

• This reply was modified 1 month, 3 weeks ago by PPC.
    Member

marcelocripe, I noticed the strange string in your /var/log/apt/history.log:
    Purge: gmountiso: amd64 (0.4-0ubuntu2)
    Why and from where did you install this gmountiso which was purged? From the Ubuntu PPA? AntiX is not Ubuntu, and using PPA’s here is on your risk because it can crash your system. Did you remove this PPA from the list of repositories before upgrading your system? I don’t think that this PPA was the cause of the menu crash, but using of Ubuntu PPA’s in antiX is dangerous.

Member

PPC,

Thank you for responding and for your explanations. Thank you!

WITH,

I need a graphic mode image editor (or window) to mount ISO, NRG, BIN, CUE and etc., similar to Daemons Tools or gBurner Virtual Drive. Is there a package (or program) for antiX to mount images in graphics mode?

Only after I was able to discover that using the SpaceFM file manager, right-clicking, has the Mount ISO option.

Synaptic Package Manager identified a broken package, I chose to remove it, unaware that it was the gmountiso files in the unzipped folder. After the “removal”, the files remained in their folder, but Gmount-ISO 0.4 stopped working, it doesn’t load anymore! (unfortunately …). I did a little research, as soon as I read your post, I found the link: https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Package_Archive#:~:text=Um%20Personal%20Package%20Archive%20(PPA,um%20reposit % C3% B3rio% 20APT% 20or% 20Launchpad, in the research on what is an Ubuntu PPA, the definition did not help me understand what it is and what is the risk of using it.

I apologize, due to my little knowledge on Linux distributions, so little on antiX, my job opportunities have always been for MS Windows and I am only now able to dedicate myself to learning and studying a Linux distribution, especially antiX.

So I must not use the package provided by Mozilla Linux 64-bit from the link: https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest-ssl&os=linux64&lang=pt-BR or Linux 32-bit from the link: https: //download.mozilla.org/?product=firefox-latest-ssl&os=linux&lang=pt-BR? For computers with low memory and internet with bad, slow and unstable connection, using online installation is not safe, I prefer to install it manually, or if it is possible to unzip and use it, life in the Linux world would be much easier if it were so, unzip it on appropriate directory, insert a shortcut icon and you’re done. It would be easier if it were like that, spreading everything through the system does not help me at all.

To make a Linux distribution more and more friendly to former Windows users, due to the programmed obsolescence of the hardware, is a new challenge for me, both from a personal and a professional point of view.

I thank you both for helping me.

marcelocripe

————–

PPC,

Agradeço por responder e por suas explicações. Muito obrigado!

COM,

Eu preciso de um montador de imagens modo gráfico (ou janela) para montar ISO, NRG, BIN, CUE e etc, semelhante ao Daemons Tools ou gBurner Virtual Drive. Existe algum pacote (ou programa) para o antiX para montar imagens no modo gráfico?

Só depois que eu consegui descobrir que usando o gerenciador de arquivos SpaceFM, clicando com o botão direito do mouse, possui a opção Mount ISO.

O Gerenciador de pacotes Synaptic identificou um pacote quebrado, eu optei por removê-lo, sem saber que se tratava dos arquivos do gmountiso da pasta descompactada. Após a “remoção”, os arquivos permaneceram em sua pasta, mas o Gmount-ISO 0.4 parou de funcionar, não carrega mais! (infelizmente …). Eu pesquisei a pouco, logo que li a sua postagem, encontrei o link: https://pt.wikipedia.org/wiki/Personal_Package_Archive#:~:text=Um%20Personal%20Package%20Archive%20(PPA,um%20reposit%C3%B3rio%20APT%20ou%20Launchpad, na pesquisa sobre o que é um PPA do Ubuntu, a definição não me ajudou a entender o que é e qual é o risco de usar isso.

Eu peço desculpas, devido ao meu pouco conhecimento em distribuições Linux, muito menos no antiX, as minhas oportunidades de trabalho sempre foram para MS Windows e só agora estou podendo me dedicar a aprender e estudar uma distribuição Linux, em especial o antiX.

Então não devo usar o pacote fornecido pela Mozilla Linux 64-bit do link: https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest-ssl&os=linux64&lang=pt-BR ou Linux 32-bit do link: https://download.mozilla.org/?product=firefox-latest-ssl&os=linux&lang=pt-BR? Para computadores com pouca memória e internet com conexão ruim, lenta e instável, usar instalação online não é seguro, eu prefiro instalar manualmente, ou se for possível descompactar e usar, a vida no mundo Linux seria bem mais fácil se fosse assim, descompacta no diretório apropriado, inseri um ícone de atalho e pronto. Seria mais fácil se fosse assim, espalhar tudo pelo sistema não me ajuda em nada.

Para fazer uma distribuição Linux se tornar cada vez mais amigável aos ex usuários de Windows, devido a obsolência programada do hardware, é um novo desafio para mim, tanto do ponto de vista pessoal quanto do ponto de vista profissional.

Agradeço aos dois por me ajudarem.

marcelocripe

Member

I suggest you select one of the MINIMAL desktop versions. That will minimize RAM used normally.

It is good to see your problem got solved.

Member

marcelocripe, Ubuntu PPA’s was made especially for the *buntu distros, which are quitely different from antiX, and mostly are incompatible with it, despite of common origin – Debian. Hence from the PPA you may get *buntu-adapted package with its *buntu dependencies, that will not only don’t work in antiX, but can also mess your libraries and configuration files. As you’re novice in Linux, be careful, and for the beginning better use those system tools which is provided by antiX distro – Package Installer and/or Synaptic for installing your apps. As for Mozilla Firefox, surely you can install it from the previously loaded deb file from Mozilla site. But the latest version usually always is in the Package Installer.

Member
    XecureXecure

We just lacked the login that is no longer the same, the current one (with the image of a building), I don’t know how it started to be displayed after the update,

If you don’t mind the login image, then don’t worry about it. It is just using a different theme. It will not break the functionality at all.
    If you do want to change it, do as follows:
    sudo geany /etc/slim.conf
    and change line 94 from
    current_theme antiX
    to
    current_theme BlueLines
    Save the file and it will be fixed on next reboot.

To reduce RAM consumption, all previous recommendations will help. IceWM is very light and userfriendly, so it is a good bet to keep using it. All recommendations above are much better than anything I can explian myself.

About installing sofware, PPC has created a fantastic guide about it (inclusing the use of AppImages, that are equivalent to portable apps in windows). Also PPC has created a good guide for linux newbies, that could also help you.

How-to install applications – 2020 version

Short essential how-to list for the complete Linux newbie

Member

Xecure,

All your explanations / commands for these posts worked.

Thank you!

BobC, PPC, AR,

Thank you for all the explanations and guidance.

Thank you all for helping me.

Note: I don’t know how to mark this post as resolved.

marcelocripe

——————

Xecure,

Funcionaram todas as suas explicações/comandos destas postagem.

Muito Obrigado!

BobC, PPC, AR,

Agradeço por todas as explicações e orientações.

Obrigado a todos por me ajudarem.

Obs.: Eu não sei marcar esta postagem como resolvida.

marcelocripe

Member

Note: I don’t know how to mark this post as resolved.

Edit the heading of your first post in this thread.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.