zzzfm and slimski

Forum Forums antiX-development Development zzzfm and slimski

• This topic has 48 replies, 11 voices, and was last updated Jul 24-8:22 pm by Xecure.
Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 49 total)
  • Author
    Member
    marcelocripe
    Helpful
    Up
    0

Xecure,

Thank you very much for all your work, commitment and for this construction of ISO.

I managed to boot in pt-BR, the ISO boot menus are OK, I selected the desktop with zzzFM as the default file manager, used zzzFM to navigate between folders and then compared it with SpaceFM. It’s easily noticeable that zzzFM responds faster and also doesn’t crash like SpaceFM does on low-resource computers (1GB or 2GB RAM and single core processor).

I went to Control Center > Session > Login Manager, I get a message that you must be root. I tried to run the “Login Manager” through the Terminal window, I found the shortcut icon “.deskptop” in the folder “/usr/share/applications” to know its correct name to be typed in Terminal, but when I start it typing “sudo”, in place of the letter “u” the number is displayed “4” and in the letter “o” it displays another number, so I couldn’t execute it. Unfortunately I couldn’t have free time to test anymore. With this ISO we can compare the behavior of zzzFM and SpaceFM easily. Later, we will need to pay attention to the new shortcut icons “.deskptop”, including the “Login Manager” to be translated into the final/official ISO.

I’m following zzzFM and slimski with a lot of enthusiasm and I believe they will be very good for antiX, of course these changes will require a lot of technical work and knowledge about antiX that I don’t have yet, because if I knew how to do it, I certainly would. be able to help them solve problems, rather than just testing. Calciumsodium’s wise words reflect my case well.

Anticapitalista, please consider implementing Debinstaller (the white one, created by PPC) in place of GDebi. PPC managed to modify the Debinstaller, it’s not in GitLab yet (https://gitlab.com/antix-contribs/) and it turned the terminal window white so people won’t have to look at the “fearful” terminal in color black, has a little more sentences than the sentences that are in the transifex Debinstaller (https://www.transifex.com/antix-linux-community-contributions/antix-contribs/translate/), unfortunately the content of the address Pastebin URL that PPC shared with me is no longer available. Debinstaller installs local package dependencies when needed, GDebi does not install local package dependencies, even if the dependencies are in the local folder. We can use in the menus instead of the official name “Debinstaller”, the phrase “Package Installer .deb”, something similar to the GDebi menu.

Thank you very much.

marcelocripe
    (Original text in Brazilian Portuguese)

———-

Xecure,

Muito obrigado por todo o seu trabalho, empenho e por mais esta construção de ISO.

Eu consegui iniciar em pt-BR, os menus de inicialização da ISO estão OK, selecionei a área de trabalho com o zzzFM sendo o gerenciador de arquivos padrão, utilizei zzzFM para navegar entres as pastas e depois comparei com o SpaceFM. É facilmente perceptível que o zzzFM responde mais rápido e também não trava como ocorre com o SpaceFM em computadores com poucos recursos (1 GB ou 2 GB de memória RAM e processador de um núcleo).

Eu acessei o Centro de Controle > Sessão > Gerenciador de Início de Sessão, eu recebo uma mensagem que é necessário ser root. Eu tentei executar o “Login Manager” através da janela de Terminal, eu encontrei o ícone de atalho “.deskptop” na pasta “/usr/share/applications” para saber o seu nome correto para ser digitado no Terminal, mas quando começo a digitar “sudo”, no lugar da leta “u” é exibido o número “4” e na letra “o” exibe outro número, por isso eu não consegui executá-lo. Infelizmente eu não consegui ter tempo livre para testar mais. Com esta ISO podemos comparar o comportamento do zzzFM e do SpaceFM facilmente. Posteriormente, precisaremos dar atenção aos novos ícones de atalho “.deskptop”, inclusive ao “Login Manager” para serem traduzidos na ISO final/oficial.

Eu estou acompanhando o zzzFM e slimski com muito entusiasmo e acredito que serão muito bons para o antiX, é claro que estas alterações exigirão muito trabalho e conhecimento técnicos sobre o antiX que eu ainda não possuo, pois se eu soubesse como fazer, certamente eu iria poder ajuda-los a resolver os problemas, ao invés de apenas testar. As sábias palavras do Calciumsodium refletem bem o meu caso.

Anticapitalista, por favor, considere a possibilidade da implementação do Debinstaller (o de cor branca, criado pelo PPC) no lugar do GDebi. O PPC conseguiu modificar o Debinstaller, ainda não está no GitLab (https://gitlab.com/antix-contribs/) e tornou a janela do terminal em cor branca, assim as pessoas não precisarão olhar para o “temível” terminal em cor preta, possui um pouco mais de frases do que as frases que estão no Debinstaller do transifex (https://www.transifex.com/antix-linux-community-contributions/antix-contribs/translate/), infelizmente o conteúdo do endereço de URL do Pastebin que o PPC compartilhou comigo, não está mais disponível. O Debinstaller faz a instalação das dependências do pacote local quando é necessário, já o GDebi não faz a instalação das dependências do pacote local, mesmo se as dependências estiverem na pasta local. Poderemos utilizar nos menus no lugar do nome oficial “Debinstaller”, o a frase “Instalador de Pacotes .deb”, algo semelhante ao menu do GDebi.

Muito obrigado.

marcelocripe
    (Texto original em Português do Brasil)

Member
    PPC
    Helpful
    Up
    0

mas quando começo a digitar “sudo”, no lugar da leta “u” é exibido o número “4” e na letra “o” exibe outro número, por isso eu não consegui executá-lo. I

In English:
    Probably you are using a laptop and the “num lock” is on. Disable “num lock” and try using your keyboard…

Em português:
    Provavelmente está a usar um portátil e o “num lock” está ligado. Desligue-o e tente novamente usar o teclado…

PS (and off topic): I don’t think my debinstaller script is being considered as a .deb package installer for the next antiX version. It’s lighter and faster than gdebi, and as reliable as using the terminal to run “sudo apt install” to install a file, but it’s also not as “powerful” as gdebi, not checking the version of the package that’s currently installed, etc… If I have the time and I’m feeling up to it, I may try to improve debinstaller a bit more.

P.

Member
    calciumsodium
    Helpful
    Up
    0

After @marcelocripe reported that he was able to boot up using the concept antiX 21 with slimski that @Xecure created, I went back to my liveUSB that I created with this version.

I got to the grub menu. I pressed enter on the default concept antiX 21, and booted up.

I got the same error message:
    starting slimski: slimskiSegmentation fault
    failed!

Then I shut down and started the computer with the live USB with the same concept antiX21.

This time, I selected lang=pt_BR and booted.

It booted correctly and I got the desktop.

Then I shut down and started the computer with the live USB with the same concept antiX21.
    This time, I selected lang=en_US and booted.

It booted correctly and I got the desktop.

What is going on?

I got to the grub menu. I pressed enter on the default concept antiX 21, and booted up.

failed!

So, it seems that there is a bug in the default concept antiX21 option.

Does this help with degugging?

Member
    Xecure
    Helpful
    Up
    0

failed!

T[…]

This time, I selected lang=

That is what I got yesterday after debugging. If the boot parameter lang=”” is not set, it would default to a LANG variable which, at that point in time, was still not set as environment variable. As the variable was missing, it couldn’t get the allocated space for that variable in ram, causing the process to crash (segmentation fault). The next version I upload will include the fix I was testing yesterday, which directly loads the LANG value from /etc/default/locale
    It is a stupid error I should have been able to figure out sooner. The solution was also pretty simple.

I can’t right now, but in a few hours I will try to build the ISO (much smaller I hope), with both grub fixes, and have both slim and slimski installed and easily switchable, to see if they can exist side by side (so that updating from 19 to 21 doesn’t bring any incompatibilities). I have everything mostly figured out, but lack the time right now to create the proof of concept.

Member
    Xecure
    Helpful
    Up
    0

New ISO with fixes for most problems explained before except for installer (cannot figure out how to build).
    * I have removed some programs like libreoffice to make it lighter (around 1.3 GBs)
    * I couldn’t get virtualbox-guest-* to work properly (getting 100% CPU use) so I am not including them in the ISO.
    * Grub desktop menus fixed (zzz-<wm> desktop options replace the original space-<wm>)
    * Included both zzzfm and spacefm (both can live together and switch from one another).
    * Included both slim and slimski in the ISO. No problem at all. You can even decide which one to use before booting with this boot parameter:
    login=slim
    to boot with slim instead of slimski (Good when you see that slimski doesn’t start).
    * Included the slimski fix (it should not segfault anymore).
    * You can now remove zzzfm or spacefm (or both) and the other-desktop menus (and slimski login session options) will update to remove their options (slim still displays them as options, as I am not removing the xsession .desktop files). This is the only thing I cannot figure out (a non-destructive method for slim to not display them at boot).
    * Fixed the login-config-antix launcher from menus (uses gksu now; I forgot to add it in the .desktop file but yest to the control centre).
    * enable numlock is disabled now by default (sorry for the problems marcelo).
    * I now realized that most of the slimski themes are optimized for 1366×768. I will have to look at them in other monitors and not only my laptop screen.

I haven’t sent any merge request yet. Just finished testing. I will send them tomorrow. Sorry, anticapitalista.
    https://drive.google.com/file/d/1IAhyMKUu_xKYYZaGNiSf0j4SNwzBEW5z/view?usp=sharing
    No urgency to test. I don’t think I will touch anything until the weekend.

Thanks for reading.

Member
    marcelocripe
    Helpful
    Up
    0

PPC, thanks for the tip, I was able to get the keyboard again.

Before I test the new antiX-concept-21-b1.1_x64-full.iso (thanks Xecure), I think it’s worth to let you know that I was able to test several slimski themes in the antiX-concept-21-b1_x64-full.iso, some themes are in pt-BR with the latest texts available from transifex (antix-linux-community-contributions), other texts in pt-BR are with the transifex texts before the latest edition and some themes are in english. I repeated the theme switching tests so many times, that at one point slimski would not load anymore. But what I did, probably no one will ever do.

It is very encouraging to see slimski working with the translations almost perfectly. This is something that brings even more value to antiX, because the more antiX is translated, the easier it will be accepted by more users, especially non-English speakers, making it even easier to be used by more people on the planet.

Note: The zzzFM right-click context menu is displaying SpaceFM texts, to be more specific, it is the first three texts that quote SpaceFM. I don’t know if this occurs in other languages.

I thank everyone involved.

marcelocripe

———-

PPC, obrigado pela dica, consegui ter o teclado novamente.

Antes de testar a nova ISO antiX-concept-21-b1.1_x64-full.iso (obrigado Xecure), eu acho que vale a pena poder avisar que consegui testar vários temas do slimski na ISO antiX-concept-21-b1_x64-full.iso, alguns temas estão em pt-BR com os textos mais recentes disponíveis no transifex (antix-linux-community-contributions), outros textos em pt-BR estão com os textos do transifex antes da última edição e alguns temas estão inglês. Eu repeti tantas vezes os testes de troca de temas, que em um determinado momento o slimski não carregava mais. Mas o que eu fiz provavelmente ninguém vai fazer…

É muito animador poder ver o slimski funcionando com as traduções quase que perfeito. Isso é algo que traz um valor ainda maior ao antiX, pois quanto mais traduzido o antiX estiver, mais fácil será a aceitação do antiX por mais usuários, em especial aos não falantes do idioma inglês, tornando-o ainda mais fácil de ser utilizado por um número maior de pessoas no planeta.

Obs.: O menu de contexto do clique do botão direito do rato do zzzFM está exibindo textos do SpaceFM, para ser mais específico, são os três primeiros textos que citam SpaceFM. Eu não sei se isso ocorre em outros idiomas.

Eu agradeço a todos os envolvidos.

marcelocripe

Member
    Xecure
    Helpful
    Up
    0

some themes are in pt-BR

– ADD: slimski theme (both the BobC and the Space theme) are localized

The other slimski themes, some are the original slimski ones (only default is localized), and the others are ported from the old slim-themes package. The last ones barely have any text, so there is no need to localize them.

I repeated the theme switching tests so many times, that at one point slimski would not load anymore.

It is better to test them using the “Test Theme” button before applying. There is a NONE theme (that I want to remove) included in the original slimski to illustrate what happens when you select a theme with no slimski.theme file. You can test it (errors out), but cannot apply it (I made sure to check the existence of this file before saving the change).

Note: The zzzFM right-click context menu is displaying SpaceFM texts, to be more specific, it is the first three texts that quote SpaceFM. I don’t know if this occurs in other languages.

This is because spacefm is installed. If you install PCmanFM you will also see it in the menu when right-clicking a folder. Nothing to worry about (it is not an error).

Member
    calciumsodium
    Helpful
    Up
    0

Great job @Xecure for overcoming some of the initial bugs of the earlier concept antix 21.

The new concept antix 21 1.1 boots up nicely with the default option.

Comparing rox-icewm, space-icewm, and zzz-icewm, I have some initial numbers that seem to confirm earlier findings:

28.1 MiB +   7.0 MiB =  35.1 MiB	spacefm (1 tab)
    35.9 MiB +   8.9 MiB =  44.9 MiB	spacefm (20 tabs)
    9.5  MiB +   3.9 MiB =  13.4 MiB	zzzfm   (1 tab)
    16.2  MiB +  5.5 MiB =  21.7 MiB	zzzfm   (20 tabs)
    12.5  MiB +  3.2 MiB =  15.7 MiB	rox     (1 window)
    13.9  MiB +  3.3 MiB =  17.2 MiB	rox     (20 windows)

Seeing these numbers again, and seeing both spacefm and zzzfm together in one operating system, I changed my opinion. Originally, I thought that spacefm and zzzfm should be offered together. Seeing that both are so similar, I now think that it would be redundant. I think that it should just be zzzfm over spacefm.

Seeing that slimski boots nicely. I also think that it should be slimski over slim.

Question:
    The red icon in the task bar to launch the file manager as root launches only rox, independent of desktop. Is this correct and is this on purpose? I would think that if one is in the space-icewm, for example, that the file manager as root should be spacefm. Likewise, if one is in the zzz-icewm, that the file manager as root should be zzzfm.

Overall, very nice looking concept operating system.

Forum Admin
    anticapitalista
    Helpful
    Up
    0

BTW what are the correct names for these apps?

Is it zzzFM or zzzfm?
    slimski or Slimski?

• This reply was modified 4 days, 3 hours ago by anticapitalista.

Philosophers have interpreted the world in many ways; the point is to change it.

antiX with runit - leaner and meaner.

Member
    calciumsodium
    Helpful
    Up
    0

According to the zzzfm.desktop in /usr/share/applications

Name=zzzFM
    Exec=zzzfm %F

Is this what you were asking?

As for slimski, I am not sure.

Member
    Xecure
    Helpful
    Up
    0

@calciumsodium, thanks for testing. I am glad it is working OK now. This ISO is just a test to see if everything can live together, so that people are not forced to switch (and even if they have both slim/slimski or spacefm/zzzfm installed it should still work without the user noticing anything). The final ISO should only have one of each.

@anticapitalista, no idea what skidoo wanted for slimski, but the original SLiM (Simple Log-in Manager), makes sense if you know the meaning behind it. I would leave slimski as it is, a lowercase words (Or maybe first letter upper-case), but it no longer has any meaning.

About the multiple space-<wm> entries, I think we could remove them from each desktop-defaults-<wm>-antix package and move them all to desktop-defaults-spacefm-antix. So, if spacefm is removed, it will also remove the xsessions .desktop entries. That is what I finally decided for zzzfm (they are included in desktop-defaults-zzzfm-antix). It is not the best solution (as files would still remain even when removing a window manager), but the best I could come up with. I may modify desktop-session-antix to also filter out missing window managers from the final session list.

I have sent merge requests for:

https://gitlab.com/antiX-Linux/gazelle-installer
    https://gitlab.com/antiX-Linux/antix-goodies
    https://gitlab.com/antiX-Linux/desktop-session-antix
    https://gitlab.com/antiX-Linux/Build-iso

The last one is optional, and only a hint to possible changes. The most important one is slimski.local.conf, injected directly when creating the sqfs folder.
    I was going to send a merge request for antix-gfxboot, but I see there are a lot of translated files, and I am not sue if replacing all the “space-<wm>” options for “zzzfm-<wm>” will break the translations. Also, the min-<wm> option command should change to minimal-<wm> so that they work with slimski, but I find I may cause the same translation breakage. If you don’t mind it, I will send the merge request for them. Let me know.

The extra packages needed are:

https://gitlab.com/antix-contribs/slimski
    https://gitlab.com/antix-contribs/zzzfm
    https://gitlab.com/antix-contribs/desktop-defaults-zzzfm-antix
    https://gitlab.com/antix-contribs/slimski-themes-extras-antix

Those would be the only new packages needed for switching from antiX 19 to 21 and should be optional (they should not install if the user doesn’t want to make the switch). The update in antix-goodies for switching login-manager should create a slimski.local.conf when missing, but slimski would still work without that file and all the other modifications too.

Let me know if there is something missing.

Forum Admin
    anticapitalista
    Helpful
    Up
    0

@Xecure – many thanks

J2LYK (!? LOL)- I won’t have time to look at the recent changes until the weekend.

Philosophers have interpreted the world in many ways; the point is to change it.

antiX with runit - leaner and meaner.

Member
    marcelocripe
    Helpful
    Up
    0

Xecure,

The translations of slimski-themes on GitLab
    https://gitlab.com/antix-contribs/slimski-themes-extras-antix/-/tree/main/themes/antiX are outdated and have errors in the information, the most recent and corrected translations are in transifex https://www.transifex.com/antix-linux-community-contributions/antix-contribs/dashboard/. I can upload the transifex texts to GitLab, but I don’t know how to do merge requests, everything in GitLab is very complicated to operate on this platform.

If the most recent texts from the transifex site are not used, all the translation work will not be close to the 99,99999 % that I so much want to achieve in antiX, my goal is to always reach 100% of understanding so I can make the best possible adaptation of the pt-BR translation in each program or phrase contained in antiX. I hope everyone can understand my attention to translations and my request to care and use always the most recent translations available on the transifex site, otherwise all the work will not be properly used in antiX. What I wrote in this paragraph is not directed only to slimski-themes but to all files available on the transifex site (anticapitalist/antix-development, antix-linux-community-contributions/antix-contribs and ignorantguru/spacefm/). If the operating system (antiX) is perfect (for me), then why can’t the translations also be perfect (for me and for all the people who help me in understanding and constantly improving each sentence)?

Sorry if I seem to be exaggerated or greedy, I just want the best for antiX and for the users who have contact with antiX in my language.

One question, can we access the root account via graphical mode?
    In slimski in all the attempts I made I was prevented from accessing and the message “ROOTUSER ACCOUNT LOGIN FORBIDDEN”. I have already needed graphical access to the root account because a user had changed the password and could not remember it, as this user had not changed the root account password, I was able to log in and change the default user password.

marcelocripe

———-

Xecure,

As traduções do slimski-themes contidas no GitLab
    https://gitlab.com/antix-contribs/slimski-themes-extras-antix/-/tree/main/themes/antiX estão desatualizadas e possuem erros nas informações, as traduções mais recentes e corrigidas estão no transifex https://www.transifex.com/antix-linux-community-contributions/antix-contribs/dashboard/. Eu consigo enviar os textos do transifex para o GitLab, mas eu não sei fazer solicitação de mesclagem, tudo no GitLab é muito complicado de se operar nesta plataforma.

Caso não sejam utilizados os textos mais recentes do sítio transifex, todo o trabalho de tradução não ficará próximo dos 99,99999… % que eu tanto quero atingir no antiX, o meu objetivo é de sempre atingir o 100% da compreensão para eu poder fazer a melhor adaptação possível da tradução para pt-BR em cada programa ou frase contida no antiX. Eu espero que todos consigam compreender a minha atenção quanto as traduções e o meu pedido para se importarem e utilizarem sempre as traduções mais recentes disponíveis no sítio transifex, caso contrário, todo o trabalho não será devidamente aproveitado e utilizado no antiX. O que eu escrevi neste parágrafo não é direcionado apenas para o slimski-themes e sim para todos os arquivos disponíveis no sítio transifex (anticapitalista/antix-development, antix-linux-community-contributions/antix-contribs e ignorantguru/spacefm/). Se o sistema operacional (antiX) é perfeito (para mim), então porque as traduções também não podem ficar perfeitas (para mim e para todos as pessoas que me ajudam na compreensão e na melhoria constante de cada frase)?

Desculpem-me, se pareço ser exagerado ou ganancioso, eu só quero o melhor para o antiX e para os usuários que tiverem contato com o antiX em meu idioma.

Uma dúvida, poderemos acessar a conta de root via modo gráfico?
    No slimski em todas as tentativas que eu fiz fui impedido de acessar e a mensagem “É PROIBIDO INICIAR A SESSÃO COM A CONTA DE USUÁRIO ROOT”. Eu já precisei acessar em modo gráfico a conta de root porque um usuário havia mudado a senha e não se lembrava, como este usuário não havia modificado a senha da conta de root, eu consegui fazer o acesso e a alteração da senha de usuário padrão.

marcelocripe

Member
    marcelocripe
    Helpful
    Up
    0

The file “slimski-themes-extras-antix_en_BR_21-07-2021.txt” from https://gitlab.com/marcelocripe/antix/-/blob/main/slimski-themes-extras-antix_pt_BR_21-07-2021.txt is identical to the slimski-theme (“for_use_antix-contribs_slimski-theme_en_BR_17-06-2021.po”) contained on https://www.transifex.com/antix-linux-community-contributions/antix-contribs/translate/#pt_BR/slimski-theme/.

O arquivo “slimski-themes-extras-antix_pt_BR_21-07-2021.txt” do sítio https://gitlab.com/marcelocripe/antix/-/blob/main/slimski-themes-extras-antix_pt_BR_21-07-2021.txt é idêntico ao slimski-theme (“for_use_antix-contribs_slimski-theme_pt_BR_17-06-2021.po”) contido no sítio https://www.transifex.com/antix-linux-community-contributions/antix-contribs/translate/#pt_BR/slimski-theme/.

Member
    marcelocripe
    Helpful
    Up
    0

Xecure,

Thank you very much for all your work on the antiX-concept-21-b1_x64-full.iso ISO, here are the test results of the Login Manager with the session started in en-GB language:

Themes translated in en-BR: Space, antiX, default.
    English themes not translated to pt-BR: ax, antiXIce, DarkCity, apartment, NONE (kept the previous theme, in this test the apartment theme came back), PrettyPink and SunnyDay.

I was able to open/run the Startup Manager via the menu Applications > antiX > Startup Manager, I didn’t need to run the program via terminal. I tested each of the themes available in the Login Manager, logging out and logging back in, all themes worked perfectly, in none of them I could access the root user, I tested username typing error, I tested user password typing error, I tried to access with Caps Lock key on, I was able to check each and every message, both in the themes that are translated and in the English themes I could not identify any kind of problem. Everything is fantastic!

Thank you very much.

———-

Xecure,

Muito obrigado por todo o seu trabalho na ISO antiX-concept-21-b1_x64-full.iso, seguem os resultados dos testes do Gerenciador de Inicio de Sessão com a sessão iniciada em idioma pt-BR:

Temas traduzidos em pt-BR: Space, antiX, default.
    Temas em idioma inglês e sem tradução para pt-BR: ax, antiXIce, DarkCity, flat, NONE (manteve o tema anterior, no teste em questão voltou a exibir o tema flat), PrettyPink e SunnyDay.

Eu consegui abrir/executar o Gerenciador de Inicio de Sessão através do menu Aplicações > antiX > Gerenciador de Início de Sessão, não precisei executar o programa via terminal. Eu testei cada um dos temas disponíveis no Gerenciador de Início de Sessão, saindo da sessão e entrando novamente, todos os temas funcionaram perfeitamente, em nenhuma eu consegui acessar o usuário root, testei erro de digitação de nome de usuário, testei erro de digitação da senha de usuário, tentativa de acesso com a tecla Caps Lock ativado, consegui verificar cada uma das mensagens, tanto nos temas que estão traduzidos quanto nos temas em inglês, eu não consegui identificar qualquer tipo de problema. Tudo está fantástico!

Muito Obrigado.

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 49 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.